Commercie

Augmented Reality in de brillenmarkt

Uitdagingen in de brillenmarkt.

De brillenmarkt is er één die de nodige uitdagingen kent zowel voor de winkelier als voor de koper. De winkelketen dient bijvoorbeeld rekening te houden met: nepmodellen uit China, de grote concurrentie en de noodzaak van het passen van een bril voor de koop – en niet iedereen wil dat met het oog op de pandemie.

Waar de consument barrières heeft in de vorm van: hygiënische bezwaren tegen het passen van brillen die al door vele anderen voor hem zijn gepast, liever niet met de opdringerige verkopers spreken wil en graag feedback wil hebben van vrienden en familie m.b.t. hoe het montuur hem staat.

Hoe AR de oplossing bied.

Een Augmented Reality applicatie zoals deze tackelt veel van deze problemen: kopers kunnen na de app te hebben gedownload kijken door het assortiment en zien hoe elke bil in elke denkbare kleur hem staat, winkelen vanuit huis zonder opdringerige verkoper en afbeeldingen van hun “nieuwe bril” delen op sociale media.

Bovendien hoeven klanten niet meer naar de winkels toe om brillen te passen, lopen geen risico op het krijgen van Covid 19 en hoeven ook geen “vieze” brillen meer op te zetten.

Het is voor de winkelketen aan te raden om een Apple tablet in de winkel te gebruiken zodat klanten snel en eenvoudig door het brillenassortiment kunnen kijken en hun keuze maken. Zonder elke bril in elk denkbare kleur op voorraad uitgestald te hoeven hebben.

Hierdoor kan de winkelketen uit met een kleiner pand doordat zij minder brillen uit hoeft te stallen. Hetgeen geld spaart aan huur maar er ook voor zorgt dat hij minder voorraad hoeft af te schrijven op brillen die tentoongesteld liggen – besparingen die lekker oplopen bij brillenketens.

Overige voordelen voor de winkel.

Andere voordelen voor de winkelketen zijn dat een dergelijke app een nieuw communicatie & sales kanaal opent, zichzelf als hip en modern profileren kan en totslot meeprofiteert van mond tot mond reclame door shares op sociale media.

Echter: Dit was nog niet alles. Het grootste voordeel voor de brillenverkoper komt nu! Dat is de gezichtstrackingsoftware van Apple(IOS.) Die is goed genoeg om de benodigde maten van het gezicht van de klant op te meten en op te slaan. Hierdoor heeft de brillenfabrikant meteen de juiste maten en past de bril altijd! Zonder ongemakkelijke metingen met bijvoorbeeld een centimeter te hoeven doen … en op anderhalve meter afstand!

Voor slechtzienden.

Omdat de gebruiker van de app zijn bril moet afzetten om een “nieuwe” op zijn hoofd te projecteren heeft de app heeft ook een functie waarin de slecht ziende gebruiker een filmpje van zichzelf kan maken en de bril na keuze erop “geplakt” kan terugkijken. Hetgeen hem tijd geeft om zijn bril weer op te zetten en zelfstandig te beoordelen hoe een bril hem staat.

Human interest: wat kost zo’n app?

Omdat wij als Nederlanders graag willen weten hoeveel iets kost zal ik dit uit de doeken doen. Als u ons vraagt deze app precies na te bouwen voor u zal het ergens tussen de 29.000 en de 35.000 kosten excl. btw – niet precies berekend i.v.m. de fictieve aard van de vraag. Echter: de werkelijke kosten kunnen zowel hoger als lager liggen. Afhankelijk van het aantal monturen, kleuren, afwerkingskwaliteit en functies die u hebben wil. 

 

Laten we beginnen

Klaar voor een echte verandering? Laten we samen gaan bouwen!