Commercie

Hoe Augmented Reality mijn sales door het dak laten gaan.

Hoe gaat AR in de salesbevordering in zijn werk? U leest het in dit artikel.

Show and tell is nog altijd de baas.

Wij mensen zijn over het algemeen visueel ingesteld. We zien producten nou eenmaal graag en als het even kan ook nog eens in de juiste context. Catalogi vol met plaatjes, foto’s en tekeningen van schuttingen, vloerbedekking, meubels enz. zijn allemaal leuk en aardig maar wat we willen weten is: hoe het er in onze huiskamer, tuin of keuken uitziet.

Pas dan kunnen we echt een aankoopbesluit maken.

Visualisatie is kinderspel.

Dankzij Augmented Reality wordt het kinderspel om de producten in uw assortiment digitaal te projecteren bij uw klant op locatie. Hierdoor kunnen ze geen twijfels meer hebben of uw product wel past. Stelt u zich eens voor wat dit kan betekenen voor de omzet van uw bedrijf als uw klanten geen twijfels meer hebben voordat ze een aankoop doen; “Meer verkopen, minder retouren en als extra bonus komt u als bedrijf ook nog eens erg provisioneel over met een dergelijke applicatie” waardoor u op rozen zit.

Dit zal wel duur zijn? Integendeel.

U vraagt zich nu ongetwijfeld af: “dat zal allemaal wel weer erg duur zijn en in de tienduizenden euro’s lopen!” Integendeel; dat hoeft helemaal niet.  We kunnen al een instappoplossing leveren voor om en nabij de 7.000.

Hoe werkt dit bij mijn klant?

U heeft een AR-app met de bedoeling dat uw klanten overtuigt worden om tot koop over te gaan – slim! Maar hoe gaat dit in zijn werk bij mijn klant op locatie? Dat leggen wij u hier uit.

1). U stuurt een verkoper.

Ondanks dat we door de pandemie steeds meer op afstand werken is de realiteit dat  “show and tell” nog altijd de baas is boven abstracte verhalen, eenvoudige video’s en brochures. Waardoor een verkoper sturen zo verkeerd nog niet is.

Zeker als uw verkopers toch al met tablets of moderne smartphones werken hebt u al in de benodigde technologie geïnvesteerd waardoor het zeker verstandig is om ook in een AR-app te investeren. Indien u dit heeft gedaan kan de verkoper zijn apparaat overhandigen aan de klant en kan die op zijn gemak door uw assortiment kijken en naar hartenlust vergelijken en zo zichzelf overtuigen.

In dit geval kan de verkoper de klant bijsturen en instrueren. In de dagelijkse praktijk lezen klanten: “scan de vloer” nog wel eens hardop voor maar houden ze de telefoon recht omhoog (en “scannen” de lucht i.p.v. de vloer) en vragen zich af waarom het niet werkt.

Bovendien dient er bij een AR-app toestemming te worden gegeven voor het gebruik van de camera van de telefoon. Een deel van uw klanten knapt hier mogelijk op af. Door uw eigen apparaat uit te lenen voorkomt u dit probleem.

2). Uw klant heeft zelf de applicatie gedownload en werkt er zelfstandig mee.

In dit geval is uw app een “stille” verkoper. De klant bekijkt uw assortiment online en projecteert het in de eigen ruimte. In dit geval is het overigens sterk aan te raden om een I-deal betaaloptie toe te voegen aan de app. Hierdoor maakt u van uw marketingkanaal in één klap een marketing & verkoopkanaal zonder extra kosten te hoeven maken.

Deze optie verijst echter wel meer tekst en uitleg naar de consument bovendien dient u uw app te promoten zodat hij zijn weg naar de consument vindt. Indien u dit doet zit u op rozen.

3). Beide – net zo makkelijk.

Wij raden u aan beide te doen. Als u de app toch heeft gekocht kan u hem ook net zo goed breed gebruiken. Instrueer uw mensen in het veld hoe ze het de klant naar wens kunnen maken, hun twijfels wegnemen en zie uw omzet daardoor groeien.

Maar zet hem ook online zodat uw klanten zichzelf kunnen overtuigen van de kwaliteit van uw producten. Bovendien komen er via deze route ook inkomsten binnen buiten openingstijden.

 

 

 

 

 

Laten we beginnen

Klaar voor een echte verandering? Laten we samen gaan bouwen!