Commercie

Maak uw verpakking klaar voor de 21ste eeuw.

Klaar voor de 21ste eeuw.

Als bedrijven hun verpakking veranderen kan dit van idee tot eindproduct makkelijk vijf maanden duren. Bedrijven doen het daarom dan ook graag “toekomstproof.” De snelste manier om uw verpakking toekomstproof te maken is door er een AR toepassing aan te koppelen. In dit artikel bieden wij u een hoop inspiratie, waardoor u helemaal up to date bent.

De Voordelen.

De kracht van een AR-omgeving koppelen aan uw verpakking is dat, zodra uw klant het etiket scant hij enkele minuten in uw ecosysteem zit. Een plek waar u hem: onderwijzen kan met recepten, vermaken met AR – spelletjes of hem een virtuele rondleiding kan geven door uw fabriek. Een ervaring waar uw klant ongetwijfeld geweldige herinneringen aan zal overhouden en deze zal delen op sociale media.

De pioniers.

De eerste sector die hiermee experimenteerde was de wijssector. Door een code op het wijnlabel te plaatsen konden consumenten met hun telefooncamera de code scannen en de AR ervaring openen nadat ze de (bedrijfs)app hadden gedownload.

 

Sindsdien is dit idee ook opgepakt door andere drankjes. De ijsberen van de cocacola wintereditieflessen springen bijvoorbeeld al uit de fles, Fanta heeft een hele in-App AR omgeving aangemaakt en ook andere alcoholische drankjes dan wijn hebben AR omarmt.

Trend in dranken.

Opvallend is dat drankjes die op feestjes worden gedronken vaker voor een AR etiket kiezen dan dranken als bijvoorbeeld melk. Hier zijn twee theorieën voor. Ten eerste: is het in de sociale omgeving van een feest eenvoudig om veel mensen te bereiken en ten tweede mogen alcoholische drankjes niet direct adverteren op sociale mediakanalen als Facebook, waardoor ze andere kanalen moeten zoeken. 

Voedselverpakkingen.

Uiteraard kan AR ook uitstekend worden gebruikt voor voedselverpakkingen. Sterker nog daar is het zeer geschikt voor. Omdat consumenten hun telefoon toch binnen handbereik hebben als ze ontbijten, lunchen of snacken nodigt het ze uit om die code op dat pak sinaasappelsap, chips of hagelslag eens te gaan scannen.

 

Vooral voor voedselbedrijven die producten leveren die dagelijks worden geconsumeerd zoals bijvoorbeeld: hagelslag, margarine en melk of producten die op feestjes worden gegeten zoals chips, kaastengels en nootjes kunnen hier veel voordeel uit halen. Ook omdat het in Nederland nog niet wijdvertakt is.

Technische details.

In het verleden was het zo dat uw klanten eerst uw app moesten downloaden voordat ze aan de slag konden met de AR-omgeving van uw etiket. Die tijden zijn nu voorbij – maar het kan nog wel. Dankzij ontwikkelingen op het web is het nu mogelijk om via een normale website AR te gebruiken. Hierdoor hoeven consumenten niet eerst een APP te downloaden, hetgeen handig is want consumenten doen dit steeds minder graag.

Ook werkt AR op cilindervormige flessen. Uw fles hoeft dus niet perse een rechthoekige kant te hebben om te werken, een traditionele fles werkt prima! Echter: het is wel aan te bevelen om het etiket met de link naar de AR-omgeving op een stevige ondergrond te plaatsen. De meeste chipszakken zijn dus een stuk minder geschikt. Dit omdat het vrij lastig kan zijn om een code te scannen vanuit zo’n vormloos geheel.

Opmerking over geanimeerde “poppetjes.”

Een belangrijke opmerking die wij willen maken is die van geanimeerde poppetjes (zie onderste video) voor het geval u zich afvraagt: waarom zie ik die zo weinig? Dit komt omdat ze erg arbeidsintensief zijn om te programmeren en hoe levensechter ze moeten zijn des te arbeidsintensiever het wordt. Vele malen kosteneffectiever is om iemands uitleg op te nemen voor een green screen en deze opname te monteren in de AR omgeving.    

Wat kost zo’n AR-omgeving.

Wij Nederlanders graag willen weten hoeveel iets kost. Ik zal dit zo goed als mogelijk uit de doeken doen. Het antwoord is sterk afhankelijk van wat u wilt hebben. Een relatief eenvoudige oplossing kan al voor rond de 2.500 gemaakt worden. Maar wilt u verder gaan en het grootschalig aanpakken is 10.000 of meer ook mogelijk, zeker als u wilt werken met geanimeerde poppetjes uit het voorbeeld hierboven.

Laten we beginnen

Klaar voor een echte verandering? Laten we samen gaan bouwen!