Over AR-apps

Op welk platform zal ik mijn app plaatsen?

In dit artikel geven wij u inzicht op welk van de twee platformen uw app het beste tot zijn recht komt. 

Help! Help! Op welk platform moet ik zitten?

Voordat we beginnen met een AR-Applicatie te bouwen dienen we te bepalen op welk platform uw app geplaatst gaat worden. Dit kan best een lastige keuze zijn, vanzelfsprekend adviseren wij u hier graag in. De keuze van het platform is overigens zo belangrijk omdat een app alleen werkt als het mobieltje en het platform elkaar ondersteunen.

In de bijna alle gevallen kan u kiezen uit de volgende drie opties:

1). De Android App store.

2). De IOS Appstore.

3). Web – AR – lees een ander artikel voor meer informatie.

Coderen voor beide platformen tegelijk of apart?

Hoewel het tegenwoordig mogelijk is om voor beide platformen tegelijk te coderen en zo twee vliegen in één klap te slaan raden wij dit voor Augmented Reality applicaties in de meeste gevallen af. Dit is omdat het verlies in visuele kwaliteit en hiermee de uitstraling van uw app groot is en het juist de visuele aspecten van zijn waar een AR-applicatie haar toepassing aan ontleend.

In de onderstaande opsomming kunt u de kracht en de zwakte van de twee appstores terugvinden.

De Android App store (officiële naam: de playstore.)

Android is het softwarepakket waarop de meeste smartphones & Tablets in Nederland werken. Heeft u een apparaat van: Sony, Samsung, Nokia, Motorola, Oppo, Lenovo en vele anderen dan werkt hij op Android en kan hij (alleen) met apps werken die op Android werken! Android is overigens een Googleproduct.

Hierin is de Android Appstore sterk:

1). Er zijn (veel) meer toestellen die werken op Android dan op IOS. Uw app kan dus door meer mensen worden gebruikt.

2). Op de Android appstore kan iedere app worden geplaatst! Ja u leest het goed! Ook al is de app nog zo “slecht” hij wordt geaccepteerd & geplaatst.

3). Het is vaak eenvoudiger om een app te ontwerpen voor Android en hierdoor dus sneller klaar en dus ook goedkoper om te produceren.

4). De gegarandeerde plaatsing van de app in de appstore (zie punt 2) staat u toe om de app “op proef te plaatsen” en later te verbeteren indien dat nodig is.

5). Mocht de app slechte reviews hebben verkregen is dit niet heel erg. U kan hem vrij eenvoudig verwijderen, updaten en opnieuw uploaden in de appstore zodat de app met een schone lij begint zonder dat iemand van de Appstore moeilijk doet.

Hierin is de Android Appstore zwak:

1). Doordat Android op zoveel verschillende merken telefoons zit als besturingssysteem en deze merken vaak tientallen verschillende modellen telefoons & tablets per jaar uitbrengen moet uw app samenwerken met duizenden verschillende camera’s en dat gaat soms “niet al te best.” Augmented Reality apps zijn afhankelijk van deze camera.

2).  De Appstore van IOS (Apple) heeft nog steeds meer prestige dan die van Android.

3). Telefoons en tablets die werken op Android zijn zelden tot nooit geoptimaliseerd voor AR apps. Basale AR-apps werken vaak prima maar de wat uitgebreidere Apps hebben soms problemen.

4). Het is ongebruikelijk om voor apps te betalen via de Android appstore. Het verdienmodel van Google is immers gebaseerd op advertentie-inkomsten.

De IOS Appstore.

IOS is het softwarepakket waarop alle smartphones & Tablets (I-pads) van Apple werken. Heeft u een apparaat dat niet van Apple is dan werkt die op Android! Heeft u wel een Apple apparaat dan ondersteund hij (alleen) apps van de IOS Appstore. IOS is u raad het al: een Apple product.

Hierin is de IOS Appstore sterk:

1). Apple heeft in 2020 drie producten op de markt gebracht die geoptimaliseerd zijn om te werken met AR-toepassingen (de IPad 2020 pro, de IPhone 12 Pro en de IPhone pro Max.)

2). Doordat IOS als besturingssysteem door slechts één fabrikant wordt gebruikt wordt de app zo geprogrammeerd dat hij uitstekend kan samen te werken met deze camera’s . Hetgeen bijna altijd zorgt voor betere beeldkwaliteit t.o.v. Android.

3). Het is gebruikelijk voor consumenten om te betalen voor apps op het IOS platform. Sterker nog: doordat de Appstore onderdeel is van het verdienmodel van Apple worden betaalde apps hoger in de appstore zoekresultaten gezet.

4). De IOS appstore kent een “ballotagecommissie” die toeziet op de kwaliteit van uw app – slechte apps komen er niet in. Indien uw app wordt geaccepteerd bent u dus verzekerd van het hebben van een kwalitatieve app.

5). De IOS appstore heeft een goede naam m.b.t. kwaliteit en gebruiksgemak. Mede hierdoor is IOS het meest prestigieuze platform om uw app op aan te bieden.

Hierin is de IOS appstore zwak:

1). Om je app te uploaden op de IOS appstore moet hij worden goedgekeurd. Hetgeen tijd kost. Ook heeft de IOS appstore vrij strenge eisen m.b.t. het tekstgebruik van uw applicatie.

2). Mocht de app niet door de keuring komen moet hij opnieuw worden ingebracht bij de “ballotagecommissie” en moet je achteraan in de rij van wachtenden aansluiten.

3). Doordat niet zomaar elke app op de Appstore komen kan is een “proefplaatsing” zoals bij Android niet mogelijk.

4). Door het bestaan van de “ballotagecommissie”  i.c.m. dat programmeren op IOS in de regel iets lastiger is dan op Android duurt het vaak iets langer voordat een app klaar is. Hierdoor is een app ontwikkelen voor op de IOS appstore vaak duurder.

5). Doordat er meer Android-toestellen zijn dan van IOS in de wereld (ook in Nederland) heeft lang niet iedereen toegang tot uw app.

Laten we beginnen

Klaar voor een echte verandering? Laten we samen gaan bouwen!