Over AR-apps

Wat zijn de verschillen tussen AR en VR in 2022?

Na het lezen van dit artikel weet u waarin AR en VR van elkaar verschillen.

Introductie.

VR is een volledig digitale omgeving – een fantasiewereld – waarin je niets van de echte omgeving om je heen ziet! AR is een hybridevorm. Waar een gedeelte van je omgeving echt is en een deel is aangevuld met een digitaal gegenereerde laag.

Hoe kan ik eenvoudig het verschil zien?

Een simpele regel om te bepalen of u in een AR of een VR omgeving zit is deze: als iemand pal voor u staat, zo dichtbij dat u zijn adem bij wijze van spreken kan voelen maar u hem toch niet ziet – dan zit u in een VR omgeving. Ziet u hem wel dan zit u in AR.

Wat zijn kleinere verschillen tussen AR en VR?

Dat zijn er nog al wat. Ik noem er tien.

1). AR software is goedkoper.

2). AR heeft minder frictie.

3). VR is meer uitontwikkeld.

4). AR is breder toepasbaar.

5). VR is bekender.

6). AR is eenvoudiger in gebruik.

7). VR brillen zijn goedkoper dan AR brillen.

8). VR is grafisch realistischer.

9). VR is meer immersive dan AR.

10). In AR is samenwerking beter mogelijk.

1). AR software is goedkoper.

AR software is in de regel ongeveer 50% goedkoper om voor te produceren dan VR. Dit komt doordat je voor VR het “hele scherm” moet inkleuren. Terwijl je bij AR-toepassingen vaak aan 10% van het scherm genoeg hebt.

2). AR heeft minder frictie.

Voor AR heb je aan enkel een mobiele telefoon genoeg – en die hebben mensen altijd bij zich. Terwijl je voor VR een speciale bril nodig hebt. Heb je die niet kan je geen VR gebruiken. De noodzaak van een extra stuk hardware is de grootste barrière gebleken voor consumenten om VR te gaan gebruiken. 

3). VR is meer uitontwikkeld.

VR is ouder dan AR. VR werd groot toen in 2012 de Oculus rift werd geïntroduceerd. Al kwam de eerste VR-bril al in 1995 op de markt (de virtual boy van Nintendo.) AR daarentegen werd groot in de zomer van 2016 doordat het bedrijf achter Pokémon go (Niantic) AR gebruikte voor haar spel.

4). AR is breder toepasbaar.

VR zo is gebleken is vooral breed toepasbaar in gaming en in iets mindere mate in educatieve projecten & therapie. AR blijkt ondanks dat het vier jaar achter loopt in ontwikkeling nu al breed toegepast te worden in: sociale media, gaming, e-commerce en in marketing.

5). VR is bekender.

Bekendheid. De term VR is in de meeste huishoudens aardig ingeburgerd. De term AR is minder bekend maar maakt een inhaalslag.

6). AR is eenvoudiger in gebruik.

Algemene gebruiksgemak is beter bij AR. Gebruikers van VR worden met enige regelmaat misselijk tijdens het gebruik ervan – wordt door verbeteringen in technologie wel steeds minder – en jezelf blesseren doordat je per ongelijk tegen een muur oploopt of struikelt is bij VR een reëel risico.

Bij AR is alles dat je nodig hebt een redelijk moderne telefoon of tablet en je kan beginnen en doordat je de echte wereld ziet zie je die muur of dat paar sloffen op de grond wel liggen voordat je erover struikelt.

7). VR brillen zijn goedkoper dan AR brillen.

VR-brillen zijn goedkoper dan vergelijkbare AR brillen. Hoewel je geen bril nodig hebt om AR te gebruiken zijn er wel speciale brillen in omloop die je gebruiken kan voor AR. Deze beginnen echter bij €2.000 en worden vooral door het bedrijfsleven omarmt.

VR brillen daarentegen zijn al tekoop voor een paar honderd euro. Apple, Facebook en nog een paar grote namen in de technologiewereld zijn echter wel bezig om in of rond het jaar 2022 de eerste AR-brillen uit te brengen voor de consumentenmarkt.

8). VR is grafisch realistischer.

In de regel voelt VR doordat het gehele zichtveld mee veranderd realistischer aan. Bij AR lijken de hologrammen altijd nog minder echt dan de echte wereld om je heen. Al maakt AR wel een inhaalslag.

9). VR is meer immersive dan AR.

Doordat VR je afsluit voor zo’n beetje alle invloeden van de buitenwereld is het vele malen immersiever dan AR waar je nog wel wordt “afgeleid” door de buitenwereld.

10). In AR is samenwerking beter mogelijk.

Doordat je in AR elkaar nog kan zien en eenvoudig communiceren mogelijk is, is in een AR-ervaring samenwerken eenvoudiger mogelijk.  Bij VR toepassingen is dit significant moeilijker.

Samenvattend.

AR wint op de meeste economische gronden: het is goedkoper om te ontwikkelen, heeft minder frictie in gebruik, is breder (en bovendien commercieel) toepasbaar en is te gebruiken in teamverband.

VR wint op technologische gronden als: de staat van de technische ontwikkeling, bekendheid, grafisch realisme en prijs van de brillen. Veel hiervan is echter te danken aan de vier jaar voorsprong die VR heeft op AR en hierdoor vergankelijk met de tijd.

 

Laten we beginnen

Klaar voor een echte verandering? Laten we samen gaan bouwen!